To niewielka i lekka przystawka, idealna na lato. Jej podstawę stanowi rosti – doskonały placek z grubo tartych kartofli, nieregularny, cienki i chrupiący.

Kartofle (czy jak kto woli: grule, pyry, ziemniaki) to świetna alternatywa dla innych źródeł węglowodanów w rodzaju ryżu czy makaronu, w porównaniu z którymi są wręcz niskokaloryczne – liczą tylko ok. 80 kcal na 100 g produktu.

To także doskonałe źródło witamin i minerałów, w tym zwłaszcza witaminy C, która wzmacnia odporność, witamin z grupy B korzystnie wpływających na układ nerwowy, magnezu, potasu, fosforu i innych składników mineralnych, które stabilizują ciśnienie krwi, korzystnie wpływają na skórę, wzrok i krzepliwość. Kartofle wykazują także właściwości antyoksydacyjne (zwalczają wolne rodniki), co oznacza, że warto po nie sięgać w ramach profilaktyki nowotworowej.

Z kartoflami znakomicie komponują się grzyby, a z uwagi na szczyt sezonu na kurki użyłem właśnie tych małych i zgrabnych leśnych skarbów. Ich oczyszczenie wymaga nieco czasu i wysiłku, ale efekt zdecydowanie jest tego wart. Całość doskonale uzupełniają delikatne przegrzebki smażone na maśle.

Wisienką na torcie jest kawior z oliwy, czyli oliwa extra vergine w postaci miniaturowych kulek przypominających tapiokę. Świetnie wygląda i jest wprost stworzony do dekorowania potraw. W razie potrzeby użyj prawdziwego rybnego kawioru albo pomiń ten składnik, który jest tu tylko opcjonalnym dodatkiem.

Z podanych proporcji uzyskasz więcej placków niż potrzeba do przyrządzenia dwóch porcji przystawki. Pozostałe placki możesz przechować w lodówce i zjeść następnego dnia, np. z dodatkiem ziół i kwaśnej śmietany.

Sprawdź też inne przepisy z kartoflami w roli głównej.

Wykonanie

  1. Przygotuj sos: w blenderze połącz bazylię, miętę, oliwę, sok z cytryny, szczyptę soli i 2-3 szczypty pieprzu. Uzyskasz gładki, dość płynny i intensywnie zielony sos.
  2. Kartofle porządnie wyszoruj (jeśli używasz innych niż młode – obierz je ze skóry). Zetrzyj je na tarce o grubych oczkach (ręcznie albo w malakserze).
  3. Starte kartofle odsącz z nadmiaru płynu i przełóż do miski. Dodaj mąkę, jajko, dużą szczyptę pieprzu i soli. Całość dokładnie wymieszaj. W razie potrzeby dodaj nieco więcej mąki.
  4. Na patelni rozgrzej olej i usmaż placki. Porcje masy na placki każdorazowo nałóż łyżką i ugnieć na patelni tak, by uzyskać placki o nieregularnym kształcie, cieńsze od standardowych placków ziemniaczanych. Rosti smażę na niewielkiej ilości oleju – jeśli dodasz go więcej, placki będą bardziej rumiane.
  5. Podczas smażenia ostatniej porcji placków na drugiej patelni usmaż na maśle i oleju dobrze oczyszczone kurki wraz z pieprzem i dodaną pod koniec smażenia szczyptą soli.
  6. Na koniec usmaż przegrzebki – na maśle, na mocno rozgrzanej patelni. Smaż je po ok. 1-1,5 minuty z każdej strony. Dopraw solą i pieprzem.
  7. Na każdy talerz wyłóż niewielką porcję ziołowego sosu. Na nim ułóż dwa małe placki, a na plackach dwa przegrzebki. Dodaj kurki i zielone listki. Na przegrzebki nałóż po łyżeczce oliwnego kawioru i skrop przystawkę odrobiną oliwy.

Przepis powstał w ramach kampanii „Ziemniaki czy kartofle?”, której działania sfinansowane są ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
www.ziemniakiczykartofle.com.pl