O Kampanii

Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz

Wysokokaloryczne, dlatego eliminowane z codziennej diety, nudne i mało smaczne – tak z pewnością myślą co niektórzy. Czy mają rację? W ramach kampanii „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz” udowodniamy, że sceptycy są w błędzie! Dlaczego? Ziemniaki lub – jeśli ktoś woli – kartofle to niskokaloryczna alternatywa dla innych źródeł węglowodanów. Są bogatym źródłem witamin i składników mineralnych, niosą za sobą wiele właściwości prozdrowotnych, jak i posiadają szerokie zastosowanie w domowej kosmetyce. Również w kuchni wykazują nieograniczony potencjał kulinarny, dzięki czemu możemy zaprezentować je na wiele sposobów.
Przedstawiamy ziemniaki jako niezwykle ciekawy i intrygujący produkt, z którym przez lata Polska była kojarzona, a o którym niesłusznie dzisiaj zapominamy. Odwołujemy się do tradycji spożywania ziemniaków w Polsce i ich walorów odżywczych oraz smakowych, prezentując ciekawe pomysły na ich przygotowanie.
Jednym słowem – pokazujemy, że bez względu na to, czy wolisz ziemniaki, kartofle, pyry czy grule, warto je smakować i jeść.

V edycję kampanii poświęcamy ziemniakom jako produktom idealnym dla osób aktywnych fizycznie, dbających o formę i sylwetkę, ale także przykładających wagę do kaloryczności posiłków i będących na diecie redukcyjnej. Jedynie 32% respondentów biorących udział w badaniu, zrealizowanym w ramach kampanii, ma świadomość, że ziemniaki są zdrowe, a zaledwie 11% – że mają mało kalorii. Uświadamiamy więc, że ziemniaki nie są tuczące, są niskokaloryczne, mogą być świetnym uzupełnieniem diet i menu komponowanych w celu dbania o formę. W ramach tej sportowo-fit edycji przedstawiamy ziemniaki jako składniki zbilansowanej i zdrowej diety oraz prezentujemy odpowiednie przepisy na dania z wykorzystaniem ziemniaków dla osób aktywnych. Tym razem główni bohaterowie kampanii – Ziemniak i Kartofel – są sportowcami promującymi aktywność fizyczną, troskę o zdrowe ciało i sylwetkę.

Podczas IV edycji kampanii bohaterowie – Ziemniak i Kartofel – podróżowali po Polsce, odwiedzając różne zakątki naszego kraju w poszukiwaniu lokalnych smaków na bazie tych produktów. Jej tematem przewodnim były regionalne potrawy, nazwy, dania, tradycje i zwyczaje – jednym słowem wszystko, co wiąże się z ziemniakiem bądź kartoflem. Prezentując różnorodność poszczególnych regionów Polski, pokazywaliśmy uniwersalność ziemniaków, a także ich obecność praktycznie w całym kraju. Sprawdzaliśmy, jak smakują ziemniaki po góralsku, a w jakiej postaci są najbardziej popularne na Mazurach czy nad morzem. Dużo uwagi poświęciliśmy oryginalnym przepisom kulinarnym z ziemniakami w roli głównej. Zwracaliśmy również uwagę na kwestie, które są mało znane w Polsce – na odmiany i typy kulinarne ziemniaków.

W III edycji kampanii, równolegle do przekazów dotyczących walorów zdrowotnych i odżywczych ziemniaków, pokazaliśmy kartofle w „miastowej” odsłonie.
Hasło przewodnie edycji brzmiało: „Ziemniak i Kartofel w Wielkim Mieście”, w której polski Ziemniak i Kartofel odbywali podróże nie tylko po Polsce, ale i po świecie. Zrealizowaliśmy ciekawe wyprawy, prezentując międzynarodowe oblicze naszych rodzimych produktów. Zwiedziliśmy lokalne kuchnie, podpatrując, co i w jaki sposób przyrządza się w nich z ziemniaków.

Z kolei II edycję kampanii kierowaliśmy przede wszystkim do ludzi młodych, którzy – jak pokazuje badanie zrealizowane na potrzeby I edycji kampanii – wykazują największą gotowość do rezygnacji z ziemniaków. Udowodnialiśmy, że nie są one wcale takie trudne w przygotowaniu, nie są też tuczące, a na ich bazie można przygotować smaczne, zdrowe oraz zaskakujące dania i przekąski na różną okazję (aktywność sportową, spotkanie ze znajomymi, na lunch do szkoły/pracy itp.).
Osobom dbającym o formę pokazaliśmy, iż ziemniaki są pożywną przekąską, świetnie uzupełniającą dietę podczas aktywności fizycznej, jak również mogą być bez obaw wykorzystywane w codziennym jadłospisie, z korzyścią zarówno dla zdrowia, jak i masy ciała.

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

EKSPERCI KAMPANII

Dorota Traczyk-Bednarek

Dorota Traczyk-Bednarek

Założycielka bloga i poradni Dieta-Sportowca.pl, o wyjątkowym podejściu i pasji do zawodu.

Dużą część pracy poświęca bezpośredniej pomocy, współpracując z osobami aktywnymi fizycznie, zawodowymi sportowcami oraz osobami cierpiącymi na restrykcyjne zaburzenia odżywiania i wieloletnie doświadczenia z dietami. Pomaga z sukcesami osobom cierpiącym na zaburzenia odżywiania odzyskać zdrowie oraz przejść przez cały proces odżywiania organizmu, znalezienia nowego złotego środka, a także uporządkować i zmienić nawyki związane z dietą oraz aktywnością fizyczną.

Autorka trzech książek dotyczących żywienia sportowców, w tym książki „Legalny Doping” wyd. Publicat 2018 oraz podcastu „To Tylko Dieta” podejmującego tematykę zaburzeń odżywiania.

Dota Szymborska

Dota Szymborska

Autorka bloga Oneginetatopa.blogspot.com. Z zawodu filozofka i socjolożka. Miłośniczka nowych technologii, dobrego jedzenia i sportu. W ciągu dnia pracuje, pisze, gotuje i trenuje – zmienia się tylko kolejność zadań. Mówczyni TEDx, która uwielbia triathlon.

Najważniejsze są dla niej smaki – od 11 lat na swoim blogu kulinarnym pokazuje, że posiłki dla sportowców amatorów mogą być pyszne.

Uwielbia się uczyć. Skończyła Science&Cooking na eHarvardzie, w Londynie ukończyła kurs instruktora triathlonu. Ukończyła również Polską Szkołę Reportażu.

Publikuje zarówno teksty naukowe z zakresu etyki nowych technologii, jak i popularnonaukowe (Onet, WP). Wielką radość sprawiają jej rozmowy z ciekawymi ludźmi. Prowadzi w „Twoim Stylu” rubrykę o nazwie Akademia Emocji.

Przebiegła kilkanaście maratonów, w tym siedem w Berlinie, ukończyła triathlon na dystansie ½ IM, a obecnie fascynuje się dzikim i lodowym pływaniem.

Marta Kruk (Hennig)

Marta Kruk (Hennig)

Marta Kruk (Hennig) jest trenerką przygotowania motorycznego, trenerką personalną, instruktorką fitness i byłym sportowcem. Przez lata trenowała lekką atletykę, skończyła wrocławski AWF i od 10 lat rozwija swoją działalność pod nazwą: Codziennie Fit.

Stworzyła Codziennie Fit, żeby udowodnić, że KAŻDY może żyć zdrowo – niezależnie od grubości portfela, ilości czasu czy wieku.

Codziennie Fit – to nie tylko prężnie działający blog (www.codzienniefit.pl), kanał na YouTubie, Instagramie i Facebooku, ale przede wszystkim społeczność. Drużyna CF, bo tak o sobie mówią osoby trenujące z Martą, wspiera się i motywuje do zdrowego trybu życia nie tylko online, ale również podczas treningów na żywo.

Marta od 6 lat jest ambasadorką marki PUMA, jej treningi można znaleźć w globalnej aplikacji PUMATRAC, obok takich gwiazd jak Lewis Hamilton czy Adriana Lima.

W 2017 roku wygrała konkurs Next Fitness Star magazynu Women’s Health, a w maju 2022 roku pojawiła się na jego okładce.