O Kampanii

Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz

Wysokokaloryczne, dlatego eliminowane z codziennej diety, nudne i mało smaczne – tak z pewnością myślą co niektórzy. Czy mają rację? W ramach kampanii „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz” udowodnimy, że sceptycy są w błędzie! Dlaczego? Ziemniaki lub – jeśli ktoś woli – kartofle to niskokaloryczna alternatywa dla innych źródeł węglowodanów. Są bogatym źródłem witamin i składników mineralnych, niosą za sobą wiele właściwości prozdrowotnych, jak i posiadają szerokie zastosowanie w domowej kosmetyce. Również w kuchni wykazują nieograniczony potencjał kulinarny, dzięki czemu możemy zaprezentować je na wiele sposobów.

Przedstawimy ziemniaki jako niezwykle ciekawy i intrygujący produkt, z którym przez lata Polska była kojarzona, a o którym niesłusznie dzisiaj zapominamy. Odwołamy się do tradycji spożywania ziemniaków w Polsce i jego walorów odżywczych oraz smakowych, prezentując ciekawe pomysły na ich przygotowanie.

Jednym słowem – pokażemy, że bez względu na to, czy wolisz ziemniaki, kartofle, pyry czy grule, warto je smakować i jeść.

Podczas tegorocznej, IV edycji kampanii bohaterowie – Ziemniak i Kartofel – podróżują po Polsce i odwiedzają różne zakątki naszego kraju, w poszukiwaniu lokalnych smaków na bazie tych produktów. Jej tematem przewodnim są regionalne potrawy, nazwy, dania, tradycje i zwyczaje – jednym słowem wszystko, co wiąże się z ziemniakiem bądź kartoflem. Prezentując różnorodność poszczególnych regionów Polski, pokazujemy uniwersalność ziemniaków, a także ich obecność praktycznie w całym kraju. Sprawdzamy, jak smakują ziemniaki po góralsku, a w jakiej postaci są najbardziej popularne na Mazurach czy nad morzem. Dużo uwagi poświęcamy oryginalnym przepisom kulinarnym z ziemniakami w roli głównej. Zwracamy również uwagę na kwestie, które są mało znane w Polsce – na odmiany i typy kulinarne ziemniaków.

W ubiegłorocznej, III edycji kampanii, równolegle do przekazów dotyczących walorów zdrowotnych i odżywczych ziemniaków, pokazaliśmy kartofle w nowej, „miastowej” odsłonie.

Hasło przewodnie edycji brzmiało: „Ziemniak i Kartofel w Wielkim Mieście”, w której polski Ziemniak i Kartofel odbywały podróże nie tylko po Polsce, ale i po świecie. Zrealizowaliśmy ciekawe wyprawy, prezentując międzynarodowe oblicze naszych rodzimych produktów. Zwiedziliśmy lokalne kuchnie, podpatrując, co i w jaki sposób przyrządza się w nich z ziemniaków. Inspirowaliśmy oraz byliśmy inspiracją dla innych, wychodząc poza utarte ramy, także kulinarnie.

Z kolei II edycję kampanii kierowaliśmy przede wszystkim do ludzi młodych, którzy – jak pokazuje badanie zrealizowane na potrzeby I edycji kampanii – wykazują największą gotowość do rezygnacji z ziemniaków. Udowodnialiśmy, że nie są one wcale takie trudne w przygotowaniu, nie są też tuczące, a na ich bazie można przygotować smaczne, zdrowe oraz zaskakujące dania i przekąski na różną okazję (aktywność sportową, spotkanie ze znajomymi, na lunch do szkoły/pracy itp.).

Osobom dbającym o formę pokazaliśmy, iż ziemniaki są pożywną przekąską, świetnie uzupełniającą dietę podczas aktywności fizycznej, jak również mogą być bez obaw wykorzystywane w codziennym jadłospisie, z korzyścią zarówno dla zdrowia, jak i masy ciała.

Działania sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

EKSPERCI KAMPANII

Agnieszka Piskała-Topczewska

Agnieszka Piskała-Topczewska

Absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego oraz podyplomowych studiów pedagogicznych. Należy do wąskiego grona diet coach’ów certyfikowanych w Polsce przez Instytut Psychoimmunologii Wojciecha Eichelbergera. Uczestniczka, w roli prelegenta, szeregu konferencji poświęconych żywieniu i zdrowiu człowieka w całej Polsce. Autorka wielu artykułów nt. żywienia w prasie kobiecej i parentingowej. Jako ekspert, często gości w porannych programach telewizyjnych i radiowych. Współautorka książki „Chrzań te diety”, na łamach której obala wiele żywieniowych mitów. Zdrowie i racjonalne odżywianie to nie tylko jej zawód, ale też pasja. Uzależniona od antyoksydantów w postaci herbaty i kawy oraz od wieczornych transcendentalnych rozmów o życiu z synem Jankiem. Uwielbia książki Milana Kundery, muzykę Boba Marleya i tort czekoladowy Pischingera.

Andrzej Polan

Andrzej Polan

Z wykształcenia nauczyciel, a z zamiłowania Kucharz. Od wielu lat związany z telewizją TVN. W kąciku kulinarnym Dzień Dobry TVN dzieli się swoją wiedzą, pasją i doświadczeniem. Swoje przepisy prezentował również w „Doradcy Smaku”.

Wcześniej szef kuchni w hotelach w Warszawie (m.in Hotel Polonia Palace, Novotel Airport) i Zakopanem (m.in. Daglezja), gdzie pokazał, że kuchnia hotelowa może być tym, za czym tęsknimy. Dał się poznać jako kreatywny szef kuchni restauracji Soul Kitchen w Warszawie, teraz właściciel własnej restauracji „Polana Smaków”. Gotował w programie telewizji TVN „Między kuchnią a salonem”. Miał okazję przygotowywać menu i osobiście gotować dla Głów Państwa, m.in. Króla Norwegii, Prezydenta RP, kandydatek Miss World, sportowców i gwiazd.

W programie „Polska ze smakiem”, emitowanym na antenie kanału telewizyjnego Kuchnia+, zabierał widzów w kulinarną podróż po wyjątkowych zakątkach Polski, gdzie odkrywał lokalne smaki i rozmawiał z ludźmi, którzy żyją w zgodzie z naturą. Kolejny projekt, którego się podjął we współpracy z Kuchnią+, to innowacyjny program pod znamiennym tytułem „Czy na pewno umiesz gotować?”, w którym razem z bohaterami poszczególnych odcinków pracuje nad udoskonaleniem ich popisowego dania.

Prowadzi interaktywne warsztaty oraz pokazy kulinarne. Prezentuje kuchnię doskonałą, co ważne – potrafi nauczyć tajnych zasad gotowania nawet najbardziej opornych odbiorców. Po prostu zaraża swoją pasją. Jest również autorem książki „Kuchnia Polana w obiektywie Wellmana” oraz „Polana smaków”. Proste przepisy, najlepsze składniki i doskonały smak to jego motto w pracy, która jest jego pasją.