O Kampanii

Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz

Wysokokaloryczne, dlatego eliminowane z codziennej diety, nudne i mało smaczne – tak z pewnością myślą co niektórzy. Czy mają rację? W ramach kampanii „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz” udowodniamy, że sceptycy są w błędzie! Dlaczego? Ziemniaki lub – jeśli ktoś woli – kartofle to niskokaloryczna alternatywa dla innych źródeł węglowodanów. Są bogatym źródłem witamin i składników mineralnych, niosą za sobą wiele właściwości prozdrowotnych, jak i posiadają szerokie zastosowanie w domowej kosmetyce. Również w kuchni wykazują nieograniczony potencjał kulinarny, dzięki czemu możemy zaprezentować je na wiele sposobów.

Przedstawiamy ziemniaki jako niezwykle ciekawy i intrygujący produkt, z którym przez lata Polska była kojarzona, a o którym niesłusznie dzisiaj zapominamy. Odwołujemy się do tradycji spożywania ziemniaków w Polsce i ich walorów odżywczych oraz smakowych, prezentując ciekawe pomysły na ich przygotowanie. Jednym słowem – pokazujemy, że bez względu na to, czy wolisz ziemniaki, kartofle, pyry czy grule, warto je smakować i jeść.

„Ziemniaki czy Kartofle na co dzień” to hasło VI edycji kampanii, gdzie przedstawimy to wspaniałe warzywo w nowej odsłonie jako produkt idealny na każdy dzień i każdą okazję. Udowodnimy, że ziemniaki mogą być stałym elementem diety oraz że istnieje wiele możliwości ich kreatywnego przygotowywania, dzięki czemu nigdy się nie nudzą. Pokażemy przepisy na lekkie śniadanie, treściwy obiad i wykwintną kolację, a także dania na specjalne okazje tj; piknik, grill, wycieczki rowerowe, spotkanie ze znajomymi. Zaskoczymy również deserami!

Poprzednie kampanie realizowaliśmy z dużym rozmachem. V edycja przedstawiała ziemniaki jako produkt idealny dla osób aktywnych fizycznie, dbających o formę i sylwetkę, ale także przykładających wagę do kaloryczności posiłków i będących na diecie redukcyjnej. Jedynie 32% respondentów biorących udział w badaniu, zrealizowanym w ramach kampanii, ma świadomość, że ziemniaki są zdrowe, a zaledwie 11% – że mają mało kalorii. Uświadamiamy więc, że ziemniaki nie są tuczące, są niskokaloryczne, mogą być świetnym uzupełnieniem diet i menu komponowanych w celu dbania o formę. W ramach tej sportowo-fit edycji przedstawiamy ziemniaki jako składniki zbilansowanej i zdrowej diety oraz prezentujemy odpowiednie przepisy na dania z wykorzystaniem ziemniaków dla osób aktywnych. Tym razem główni bohaterowie kampanii – Ziemniak i Kartofel – są sportowcami promującymi aktywność fizyczną, troskę o zdrowe ciało i sylwetkę.

Podczas IV edycji kampanii bohaterowie – Ziemniak i Kartofel – podróżowali po Polsce, odwiedzając różne zakątki naszego kraju w poszukiwaniu lokalnych smaków na bazie tych produktów. Jej tematem przewodnim były regionalne potrawy, nazwy, dania, tradycje i zwyczaje – jednym słowem wszystko, co wiąże się z ziemniakiem bądź kartoflem. Prezentując różnorodność poszczególnych regionów Polski, pokazywaliśmy uniwersalność ziemniaków, a także ich obecność praktycznie w całym kraju. Sprawdzaliśmy, jak smakują ziemniaki po góralsku, a w jakiej postaci są najbardziej popularne na Mazurach czy nad morzem. Dużo uwagi poświęciliśmy oryginalnym przepisom kulinarnym z ziemniakami w roli głównej. Zwracaliśmy również uwagę na kwestie, które są mało znane w Polsce – na odmiany i typy kulinarne ziemniaków.

W III edycji kampanii, równolegle do przekazów dotyczących walorów zdrowotnych i odżywczych ziemniaków, pokazaliśmy kartofle w „miastowej” odsłonie.

Hasło przewodnie edycji brzmiało: „Ziemniak i Kartofel w Wielkim Mieście”, w której polski Ziemniak i Kartofel odbywali podróże nie tylko po Polsce, ale i po świecie. Zrealizowaliśmy ciekawe wyprawy, prezentując międzynarodowe oblicze naszych rodzimych produktów. Zwiedziliśmy lokalne kuchnie, podpatrując, co i w jaki sposób przyrządza się w nich z ziemniaków.

Z kolei II edycję kampanii kierowaliśmy przede wszystkim do ludzi młodych, którzy – jak pokazuje badanie zrealizowane na potrzeby I edycji kampanii – wykazują największą gotowość do rezygnacji z ziemniaków. Udowodnialiśmy, że nie są one wcale takie trudne w przygotowaniu, nie są też tuczące, a na ich bazie można przygotować smaczne, zdrowe oraz zaskakujące dania i przekąski na różną okazję (aktywność sportową, spotkanie ze znajomymi, na lunch do szkoły/pracy itp.).

Osobom dbającym o formę pokazaliśmy, iż ziemniaki są pożywną przekąską, świetnie uzupełniającą dietę podczas aktywności fizycznej, jak również mogą być bez obaw wykorzystywane w codziennym jadłospisie, z korzyścią zarówno dla zdrowia, jak i masy ciała.

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

EKSPERCI KAMPANII

Agnieszka Jasińska

Agnieszka Jasińska

Kucharz, pedagog, fotograf i trener w gastronomii.

Uczy zawodowców oraz amatorów, jak gotować inaczej i ciekawiej. Właścicielka marki Kulinarne Nawigacje. Wydała swoją książkę kulinarną „Kulinarne Nawigacje – wegetariańska kuchnia domowa”. Autorka bloga o tym samym tytule: www.kulinarnenawigacje.pl.

Finalistka Hell`s Kitchen Polska. Skończyła międzynarodowy kurs kulinarny we Włoszech w ICI (Italian Culinary Institute) oraz liczne kursy w Polsce. Prowadzi warsztaty kulinarne oraz pokazy gotowania na terenie całej Polski oraz za granicą. Zajmuje się fotografią kulinarną i współpracuje z magazynami o tematyce kulinarno-podróżniczej.

Kocha jedzenie, ziemniaki i w mediach społecznościowych dzieli się swoimi przepisami.

mgr Ewa Trusewicz

mgr Ewa Trusewicz

dietetyk kliniczny z ponad 10-letnim doświadczeniem

Absolwentka dietetyki na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku i zdrowia publicznego na Uniwersytecie Szczecińskim. Na co dzień prowadzi swoją poradnię Dieta i Fitness w Warszawie oraz bloga www.dietaifitness.pl i social media, w których popularyzuje zdrowe podejście do diety i rozprawia się z mitami na podstawie EBM (Evidence Based Medicine).

Jest autorką książki „Co Ci leży na sercu – dieta w chorobach układu krążenia”, wielu publikacji naukowych i popularnonaukowych. Prowadzi specjalistyczne szkolenia i webinary dla dietetyków oraz wykłady i warsztaty dla firm pragnących zadbać o zdrowie swoich pracowników. Jest częstym gościem w programach telewizyjnych i audycjach radiowych.

Specjalizuje się w terapii chorób z autoagresji, alergiach, chorobach metabolicznych, endokrynologicznych i otyłości.

Facebook
Instagram
Tiktok