O Kampanii

Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz

Wysokokaloryczne, dlatego eliminowane z codziennej diety, nudne i mało smaczne – tak z pewnością myślą co niektórzy. Czy mają rację? W ramach kampanii „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz” udowodnimy, że sceptycy są w błędzie! Dlaczego? Ziemniaki lub – jeśli ktoś woli – kartofle to niskokaloryczna alternatywa dla innych źródeł węglowodanów. Są bogatym źródłem witamin i składników mineralnych, niosą za sobą wiele właściwości prozdrowotnych, jak i posiadają szerokie zastosowanie w domowej kosmetyce. Również w kuchni wykazują nieograniczony potencjał kulinarny, dzięki czemu możemy zaprezentować je na wiele sposobów.

Przedstawimy ziemniaki jako niezwykle ciekawy i intrygujący produkt, z którym przez lata Polska była kojarzona, a o którym niesłusznie dzisiaj zapominamy. Odwołamy się do tradycji spożywania ziemniaków w Polsce i jego walorów odżywczych oraz smakowych, prezentując ciekawe pomysły na ich przygotowanie.

Jednym słowem – pokażemy, że bez względu na to, czy wolisz ziemniaki, kartofle, pyry czy grule, warto je smakować i jeść.

Podczas tegorocznej, IV edycji kampanii nasi bohaterowie – Ziemniak i Kartofel – będą podróżować po Polsce i odwiedzać różne zakątki naszego kraju – w poszukiwaniu lokalnych smaków na bazie tych produktów. Jej tematem przewodnim będą regionalne potrawy, nazwy, dania, tradycje i zwyczaje, jednym słowem wszystko co wiąże się z ziemniakiem bądź kartoflem. Prezentując różnorodność poszczególnych regionów Polski, pokażemy uniwersalność ziemniaków, a także ich obecność praktycznie w całym kraju. Sprawdzimy, jak smakują ziemniaki po góralsku,  a w jakiej postaci są najbardziej popularne na Mazurach czy nad morzem. Podczas przeprowadzanego sondażu, zapytamy rodaków, za co lubią ziemniaki, natomiast od ekspertów dowiemy się, dlaczego warto je jeść. Dużo uwagi poświęcimy oryginalnym przepisom kulinarnym z ziemniakami w roli głównej. Będziemy również zwracać uwagę na kwestie, które są mało znane w Polsce – na odmiany i typy kulinarne ziemniaków.

W ubiegłorocznej, III edycji kampanii, równolegle do przekazów dotyczących walorów zdrowotnych i odżywczych ziemniaków, pokazaliśmy kartofle w nowej, „miastowej” odsłonie.

Hasło przewodnie edycji brzmiało: „Ziemniak i Kartofel w Wielkim Mieście”, w której polski Ziemniak i Kartofel odbywały podróże nie tylko po Polsce, ale i po świecie. Zrealizowaliśmy ciekawe wyprawy, prezentując międzynarodowe oblicze naszych rodzimych produktów. Zwiedziliśmy lokalne kuchnie, podpatrując, co i w jaki sposób przyrządza się w nich z ziemniaków. Inspirowaliśmy oraz byliśmy inspiracją dla innych, wychodząc poza utarte ramy, także kulinarnie.

Z kolei II edycję kampanii kierowaliśmy przede wszystkim do ludzi młodych, którzy – jak pokazuje badanie zrealizowane na potrzeby I edycji kampanii – wykazują największą gotowość do rezygnacji z ziemniaków. Udowodnialiśmy, że nie są one wcale takie trudne w przygotowaniu, nie są też tuczące, a na ich bazie można przygotować smaczne, zdrowe oraz zaskakujące dania i przekąski na różną okazję (aktywność sportową, spotkanie ze znajomymi, na lunch do szkoły/pracy itp.).

Osobom dbającym o formę pokazaliśmy, iż ziemniaki są pożywną przekąską, świetnie uzupełniającą dietę podczas aktywności fizycznej, jak również mogą być bez obaw wykorzystywane w codziennym jadłospisie, z korzyścią zarówno dla zdrowia, jak i masy ciała.

Działania sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

EKSPERT KAMPANII

Agnieszka Piskała-Topczewska

Agnieszka Piskała-Topczewska

Absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego oraz podyplomowych studiów pedagogicznych. Należy do wąskiego grona diet coach’ów certyfikowanych w Polsce przez Instytut Psychoimmunologii Wojciecha Eichelbergera. Uczestniczka, w roli prelegenta, szeregu konferencji poświęconych żywieniu i zdrowiu człowieka w całej Polsce. Autorka wielu artykułów nt. żywienia w prasie kobiecej i parentingowej. Jako ekspert, często gości w porannych programach telewizyjnych i radiowych. Współautorka książki „Chrzań te diety”, na łamach której obala wiele żywieniowych mitów. Zdrowie i racjonalne odżywianie to nie tylko jej zawód, ale też pasja. Uzależniona od antyoksydantów w postaci herbaty i kawy oraz od wieczornych transcendentalnych rozmów o życiu z synem Jankiem. Uwielbia książki Milana Kundery, muzykę Boba Marleya i tort czekoladowy Pischingera.